PORADNIA PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA NR 2
W PŁOCKU,
ul. J.Z. Jakubowskiego 10, 09-402 Płock
e-mail. ppp2@zjoplock.pl
tel. (24) 364-99-01; kom.785 504 868
OFERTA PROGRAMOWA
2021 – 2022
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dzieci, młodzieży, ich rodziców i nauczycieli, uwzględniając potrzeby placówek oświatowych, przedstawiamy ofertę pomocy psychologiczno–pedagogicznej realizowanej przez pracowników Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej nr 2 w Płocku w roku szkolnym 2021/2022.
Zapraszamy na:
- Badania diagnostyczne psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne zakończone wydaniem opinii lub orzeczenia. Diagnoza SI będzie odbywała się wyłącznie na zalecenia diagnostów Poradni zawarte w wydanych opiniach.
- Indywidualną terapię pedagogiczną, psychologiczną i logopedyczną.
- Pomoc w sytuacjach kryzysowych.
- Pomoc psychologiczną dla dzieci i młodzieży z powikłaniami emocjonalnymi, edukacyjnymi i społecznymi, po przebytej infekcji covid-19.
- Indywidualne specjalistyczne konsultacje dla rodziców i nauczycieli w Poradni oraz na terenie placówek.
- Zajęcia grupowe.
- Ponadto istnieje możliwość organizacji na terenie placówek warsztatów dla dzieci
i młodzieży, spotkań z rodzicami na uzgodniony wcześniej temat, z uwzględnieniem reżimu sanitarnego. - Zapraszamy do odwiedzania naszej strony internetowej www.poradniaplock2.pl,
gdzie znajdziecie Państwo:
- aktualności,
- ważne komunikaty,
- artykuły w zakresie wsparcia psychologicznego, pedagogicznego i logopedycznego,
- zabawy dla dzieci w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i szkolnym,
- ćwiczenia w obszarze wsparcia terapeutycznego: pedagogicznego z uwzględnieniem języka polskiego i matematyki oraz logopedycznego dla dzieci na różnych etapach rozwojowych,
- wykaz instytucji pomocowych wraz z telefonami dla osób w trudnych sytuacjach życiowych,
- projekt NIEBIESKI obejmujący tematykę przeciwdziałania przemocy, w tym w rodzinie.
W ramach udzielania wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom zapraszamy do udziału w Sieci Współpracy
i Samokształcenia dla Logopedów z płockich placówek oświatowych oraz proponujemy prowadzenie warsztatów i konsultacji pedagogicznych, psychologicznych
i logopedycznych dla nauczycieli i specjalistów pracujących w placówkach z rejonu działania Poradni.
W ramach organizowania i prowadzenia wspomagania przedszkoli, szkół i placówek
w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych proponujemy:
- działania wynikające z realizacji polityki oświatowej państwa, ustalane przez ministra właściwego do spraw oświaty i nauki oraz zmian wprowadzanych w systemie oświaty,
- realizację programów badawczych, rozpoznających potrzeby dzieci i uczniów, których celem jest indywidualizacja procesu nauczania i wychowania w odniesieniu do realizacji podstawy programowej,
- w obszarze potrzeb zdiagnozowanych przez placówki oświatowe udział pracowników merytorycznych w radach pedagogicznych i spotkaniach zespołów na terenie placówek, po uprzednim uzgodnieniu terminu (minimum na dwa tygodnie przed planowanym spotkaniem) z dyrektorem Poradni,
- realizację potrzeb wskazanych przez przedszkole, szkołę lub placówkę w miarę możliwości kadrowych i organizacyjnych.
Warunkiem przeprowadzenia diagnozy dziecka lub objęcia go pomocą psychologiczno-pedagogiczną i logopedyczną jest wola rodziców, prawnych opiekunów, lub pełnoletniego ucznia wyrażona w formie wniosku (druk w sekretariacie lub na stronie internetowej –www.poradniaplock2.pl).
Terapia SI jest realizowana wyłącznie dla dzieci do 10 r. ż.
W bieżącym roku szkolnym będziemy realizować wnioski, które zostały złożone w poprzednich latach wg kolejności ich wpływu, w zależności od rozwoju sytuacji epidemicznej, przy zachowaniu pełnego reżimu sanitarnego.
Wnioski należy składać w sekretariacie Poradni w godzinach:
poniedziałek, wtorek, środa, czwartek – 8:00 -17:30, piątek 8:00-15:00.
Procedura zapisów obejmuje złożenie wniosku o objęcie dziecka w Poradni pomocą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną (rodzaj zajęć).
O terminach spotkań wnioskodawcy zostaną poinformowani telefonicznie.
O terminie realizacji wniosków decyduje kolejność zgłoszeń.
Pytania prosimy kierować pod nr tel. (24) 364-99-01; 785 504 868 – sekretariat
Warunkiem prowadzenia wszelkich działań wynikających z przepisów prawa oświatowego na terenie placówek jest złożenie wcześniejszego pisemnego zapotrzebowania do dyrektora Poradni. Pierwszeństwo mają placówki, na terenie których nie były realizowane jeszcze dane zajęcia.
Z poważaniem
Sylwia Urbańska
p.o. dyrektora Poradni
ZAJĘCIA GRUPOWE
DLA DZIECI do 3 r. ż.
Nazwa programu | CEL | ADREASAT | TEREN REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Ruch rozwijający dla dzieci wg Weroniki Sherborne | Wspieranie rozwoju psychomoto- rycznego dzieci | Dzieci w 2,6 – 4 r.ż. | PORADNIA | logopeda mgr Karina Belkner – Malowaniec |
Pomagamy | Wczesna profilaktyka zaburzeń rozwojowych | Dzieci w wieku niemowlęcym i poniemowlę- cym | Program pilotażowy realizowany w Miejskim Żłobku nr 2 w Płocku | pedagog/neurologopeda mgr Katarzyna Iwanowska psycholog mgr Beata Wołyńska |
ZAJĘCIA GRUPOWE DLA DZIECI PRZEDSZKOLNYCH
Nazwa programu | CEL | ADRESAT | TEREN REALIZACJI | OSOBY ODPOWIE-DZIALNE |
Małe Pszczółki – prowadzony Metodą Dobrego Startu | Rozwijanie funkcji poznawczych, językowych i percepcyjno– motorycznych. | Dzieci 3-4 letnie z opóźnionym i nieharmonijnym rozwojem funkcji percepcyjno–motorycznych. | PORADNIA | pedagog mgr Agnieszka Wachowska |
Pszczółki – prowadzony Metodą Dobrego Startu | Rozwijanie funkcji poznawczych,językowych i percepcyjno– motorycznych. | Dzieci 5-6 letnie z deficytami funkcji percepcyjno–motorycznych. | PORADNIA | pedagog mgr Joanna Piłatowicz |
Chodzą słuchy…, że my zuchy! | Zajęcia profilaktyczne wspierające rozwój dziecka. | Dzieci 5-6 letnie wytypowane przez nauczycieli wymagające stymulacji w zakresie rozwoju funkcji percepcyjno–motorycznych, koncentracji uwagi, współpracy. | NA TERENIE PRZEDSZKOLI | pedagog mgr Agnieszka Wachowska pedagog mgr Joanna Piłatowicz |
Wesołe Przedszkoludki | Wspieranie rozwoju emocjonalnego i społecznego dzieci oraz rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców. | Dzieci 3-6- letnie, które sprawiają trudności wychowawcze i ich rodzice (planowane 3 grupy 6-9 osób), zajęcia będą odbywać się raz w tygodniu i będą trwały 60 minut. Ponadto odbędą się 4 spotkania dla rodziców w formie warsztatowej. | NA TERENIE PRZEDSZKOLI Do realizacji zajęć potrzebna jest sala, która na czas zajęć będzie w pełni udostępniona. | pedagog mgr Monika Lewandowska psycholog mgr Ewa Petrykowska |
Bajki- Pomagajki | Wspomaganie przedszkola w rozpoznawaniu emocjonalno-społecznych potrzeb dzieci oraz indywidualizacji procesu wychowania wynikających z podstawy programowej. | Dzieci 4-6 letnie Termin realizacji styczeń – czerwiec 2022 r. Czas trwania zajęć 60 minut. Dodatkowo, w ramach realizacji programu, przewidziano zajęcia edukacyjne dla rodziców i nauczycieli w formie warsztatowej. | NA TERENIE PRZEDSZKOLI Do realizacji zajęć potrzebna jest odrębna sala, dostęp do ksero, papier, kredki, magnetofon, chusta Klanza | psycholog mgr Agnieszka Sławińska psycholog mgr Ewa Petrykowska |
Drabinka | Zajęcia o charakterze terapeutycznym wspierające rozwój poznawczy i funkcje percepcyjno- motoryczne | Dzieci realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne ze zdiagnozowany-mi dysfunkcjami percepcyjno-motorycznymi. Do 4 dzieci w grupie. | PORADNIA | pedagog mgr Monika Lewandowska |
Fistaszki | Zajęcia ogólnorozwojowe | Dzieci 4-6 letnie z trudnościami adaptacyjnymi i nadruchliwością Termin: październik 2021- maj 2022, czas trwania 60 minut | NA TERENIE PRZEDSZKOLI | pedagog mgr Agnieszka Wachowska pedagog mgr Joanna Piłatowicz |
Na czwórkę z plusem | Wspomaganie przedszkoli w zakresie rozpoznawania potrzeb dzieci oraz indywidualizacji procesu nauczania i wychowania. Wczesna profilaktyka zakłóceń rozwojowych dzieci, wspomaganie funkcji wychowawczej rodziny. | Dzieci 4 letnie, Termin październik 2021-czrwiec 2022 | PRZEDSZKOLA PORADNIA | pedagog-logopeda mag Monika Smolarek, pedagog mgr Marzena Lichomska |
W krainie uważności | Wspomaganie prawidłowego rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci | Dzieci 6-letnie. Cały rok szkolny | Teren przedszkola lub Poradni, w zależności od sytuacji pandemicznej | Psycholog mgr Magdalena Sobolewska, mgr Magdalena Chętka |
Dam Radę-Jestem z Siebie Dumny | Wspomaganie rozwoju społecznego i emocjonalnego dzieci | Dzieci w wieku 5-6 lat, ze zdiagnozowanymi nieprawidłowościami w sferze emocjonalno-społecznej | PORADNIA | psycholog mgr Ewa Petrykowska |
Możliwa jest również realizacja na terenie przedszkoli prelekcji oraz innych form działań dla rodziców i nauczycieli wg zapotrzebowania placówek, ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z zakłóceniami rozwoju poznawczego, społeczno-emocjonalnego, rozwoju mowy oraz wspierania mocnych stron dzieci.
Realizatorzy – pracownicy Poradni w zależności od tematyki
Przykładowe tematy i formy:
W ramach warsztatów dla nauczycieli:
- „Potrzeby i problemy rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym” – psycholog mgr Beata Jaworska,
- „Rozwój mowy – norma, najczęstsze problemy, wskaźniki do obserwacji dziecka
w wieku przedszkolnym” – logopeda mgr Karina Belkner – Malowaniec, - „Opóźniony rozwój mowy – ćwiczenia usprawniające mowę dziecka” – logopeda mgr Małgorzata Łukaszewska – Choruży,
- „Obserwacja dziecka 3-4 letniego umożliwiająca rozpoznawanie nieprawidłowości rozwojowych”– psycholog mgr Beata Wołyńska, pedagog – logopeda mgr Katarzyna Iwanowska;
W ramach szkolenia rad pedagogicznych:
- „Praca z dzieckiem z trudnościami emocjonalnymi” – psycholog mgr Beata Jaworska;
W ramach prelekcji dla n-li i rodziców:
- „Kiedy pójść do logopedy?” – logopeda mgr Karina Belkner – Malowaniec,
- „Wspomaganie rozwoju mowy u dzieci w wieku przedszkolnym”– logopeda mgr Małgorzata Łukaszewska – Choruży,
- „Dziecko „niegrzeczne” z perspektywy integracji sensorycznej” – pedagog – terapeuta SI mgr Żaneta Kosińska,
- „Zaburzenia procesów integracji sensorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym (5-6 latki) i ich wpływ na funkcjonowanie ruchowe oraz społeczno-emocjonalne” – pedagog – terapeuta SI mgr Maria Siemiątkowska;
- „Adaptacja dziecka w przedszkolu” – psycholodzy, pedagodzy.
ZAJĘCIA GRUPOWE
DLA UCZNIÓW SZKÓŁ PODSTAWOWYCH
Nazwa programu | CEL | ADRESAT | TEREN REALIZACJI | OSOBY ODPOWIE- DZIALNE | |
Terapia w ruchu | Zajęcia o charakterze terapeutycznym dla dzieci z dysfunkcjami procesów sensorycznych z wykorzystaniem założeń terapii SI. | Uczniowie klas II-III zdiagnozowani pod kątem ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się i ze wskazaniem do terapii SI Termin: październik-czerwiec | PORADNIA | pedagog, terapeuta SI mgr Żaneta Kosińska | |
ASY | Profilaktyka zdrowia psychicznego uczniów, wspomaganie wychowawców i nauczycieli we wczesnym diagnozowaniu potrzeb uczniów z zakłóceniami rozwoju emocjonalno-społecznego | Wychowawcy i nauczyciele klas I-III, uczniowie i rodzice | PORADNIA/ SZKOŁY | pedagog mgr Małgorzata Siemiątkowska psycholog, mgr Magdalena Sobolewska | |
Jesteśmy Razem | Rozwijanie umiejętności społecznych dzieci ochrona zdrowia psychicznego | Uczniowie klas I-III, 10 h lekcyjnych | PORADNIA/ SZKOŁA | pedagog mgr Maria Wieczorek, psycholog mgr Magdalena Chętka | |
Elf | Zajęcia o charakterze edukacyjno-terapeutycznym | Uczniowie klas I-III Dzieci nieśmiałe, mające trudności w nawiązywaniu relacji społecznych. Grupa 4- 6 osób. | PORADNIA | psycholog mgr Małgorzata Siemiątkowska | |
Pierwszaczek | Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły, szczególnie w czasie pandemii covid 19, w zakresie adaptacji dziecka w szkole | Uczniowie klas I, pierwszy semestr roku szkolnego 2021/22 – 3 spotkania po 2 h lekcyjne, raz w tygodniu. | SZKOŁA | pedagog mgr Beata Sikora psycholog mgr Beata Wołyńska | |
Bajkowe spotkania | Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji szkoły, szczególnie w czasie pandemii covid 19, w zakresie adaptacji dziecka w szkole | Uczniowie klas II i III- 3 spotkania po 2 h, raz w tygodniu. | SZKOŁA | pedagog mgr Beata Sikora psycholog mgr Beata Wołyńska | |
PROFILAKTYKA TRUDNOŚCI SZKOLNYCH | |||||
Mamo! Tato! Pomóż mi osiągnąć sukces w szkole | Rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. Wskazanie i uświadomienie rodzicom przyczyn niepowodzeń i możliwości pracy terapeutycznej. Wspomaganie szkoły w rozpoznawaniu potrzeb dzieci oraz indywidualizacji procesu nauczania wynikających z podstawy programowej. | Uczniowie klas II i rodzice oraz nauczyciele | SZKOŁA | pedagog mgr Maria Wieczorek, psycholog mgr Magdalena Chętka | |
Arytmeticus, czyli matematyka na 5 z plusem | Profilaktyka trudności w uczeniu się matematyki, w tym rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się matematyki. Wspomaganie szkoły w rozpoznawaniu potrzeb dzieci oraz indywidualizacji procesu nauczania wynikających z podstawy programowej. | Uczniowie klas II i IV; ich rodzice i nauczyciele W ramach realizacji programu warsztaty edukacyjne dla rodziców oraz nauczycieli. | SZKOŁA | pedagog mgr Maria Siemiątkowska pedagog mgr Małgorzata Siemiątkowska | |
PROJEKT NIEBIESKI | |||||
Schowaj kolce | Nabywanie umiejętności radzenia sobie ze złością. Profilaktyka agresji i przemocy, w tym w rodzinie. Przygotowuje dzieci emocjonalnie do wejścia w projekt NIEBIESKI. | Uczniowie klas II Forma: warsztaty w ramach realizacji programu spotkanie edukacyjne dla rodziców. 2 spotkania po 2 godziny w jednej klasie, raz w tygodniu | SZKOŁA | pedagog mgr Beata Sikora psycholog mgr Anna Rusek – Chylińska | |
Tarcza przed przemocą | Profilaktyka agresji i przemocy, w tym w rodzinie. Wspomaganie szkoły w zakresie wzmacniania jej wychowawczej roli. | Uczniowie klas III Forma: warsztaty w ramach realizacji programu spotkanie edukacyjne dla rodziców. 2 spotkania po 2 godziny w jednej klasie, raz w tygodniu | SZKOŁA | pedagog mgr Beata Sikora psycholog mgr Anna Rusek – Chylińska | |
FAIR PLAY | Profilaktyka agresji i przemocy, w tym w rodzinie. Wspomaganie szkoły w zakresie wzmacniania jej wychowawczej roli. | Uczniowie klas V Forma: warsztaty W ramach realizacji programu spotkanie edukacyjne dla rodziców. 2 spotkania po 2 godziny w jednej klasie raz w tygodniu, konsultacje dla wychowawców. | SZKOŁA | pedagog mgr Beata Sikora, psycholog mgr Anna Rusek-Chylińska | |
NIE DLA PRZEMOCY | Profilaktyka agresji i przemocy, w tym w rodzinie. Wspomaganie szkoły w zakresie wzmacniania jej wychowawczej roli. | Uczniowie kl. IV – VIII Forma: warsztaty, konsultacje dla n-li i specjalistów. Czas trwania: 4 h lekcyjne. | SZKOŁA | pedagog mgr Maria Wieczorek psycholog mgr Magdalena Chętka we współpracy z policją | |
# SILNI MOCĄ, NIE PRZEMOCĄ | Profilaktyka agresji i przemocy w tym w rodzinie, odbudowanie więzi rówieśniczych po okresie nauki zdalnej | Uczniowie klas I-VIII | SZKOŁA/ PORADNIA | Pedagog mgr Maria Wieczorek, pedagog mgr Beata Sikora, psycholog mgr Magdalena Chętka, psycholog mgr Anna Rusek-Chylińska | |
Możliwa jest również realizacja na terenie szkół prelekcji oraz innych form działań dla rodziców i nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem tematyki związanej z ochroną zdrowia psychicznego, zakłóceniami rozwoju społeczno-emocjonalnego, rozwoju mowy oraz wspierania mocnych stron dzieci wg zapotrzebowania placówek,
ZAJĘCIA GRUPOWE
DLA UCZNIÓW ZE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH
NAZWA PROGRAMU | CEL | ADRESAT | MIEJSCE REALIZACJI | OSOBY ODPOWIEDZIALNE |
Jak efektywnie uczyć się języków obcych- techniki samokształcenia | Rozwijanie wiedzy i umiejętności dotyczących samokształcenia w zakresie języków obcych | Uczniowie klas I – III Forma: warsztaty edukacyjne Czas trwania: 4 zajęcia x 1h | SZKOŁA | logopeda/germanistka mgr Karina Belkner-Malowaniec |
Możliwa jest również realizacja na terenie szkół prelekcji oraz innych form działań dla rodziców i nauczycieli wg zapotrzebowania placówek.
INNE
Dla dzieci w wieku poniemowlęcym | ||||
Monitoring rozwojowy | Wspomaganie rozwoju małego dziecka oraz wspomaganie rodziców w rozpoznawaniu potrzeb dzieci i indywidualizacji procesów wychowania | Dzieci 0-3 r. ż. | PORADNIA | neurologopeda kliniczny mgr Małgorzata Łukaszewska – Choruży psycholog- mgr Agnieszka Sławińska |
Wstępna ocena funkcjonalna | Wstępna ocena obserwacji małego dziecka, jako wczesna profilaktyka nieprawidłowości rozwojowej | Dzieci 0-3 r. ż. Dzieci w wieku szkolnym i ich rodzice październik- maj | PORADNIA /ŻŁOBEK | neurologopeda kliniczny mgr Małgorzata Łukaszewska – Choruży psycholog- mgr Agnieszka Sławińska |
Dla dzieci w wieku przedszkolnym/szkolnym | ||||
Iskra | Wsparcie psychologiczno-logopedyczne dziecka z niepłynnością mowy i jego rodziny. | Dzieci z niepłynnością mowy | PORADNIA PRZEDSZKOLE/SZKOŁY PODSTAWOWE | mgr Katarzyna Kukla neurologopeda psycholog-mgr Anna Rusek-Chylińska |
Dla rodziców | ||||
Szkoła dla rodziców | Wsparcie psychologiczne dla rodziców. | Rodzice dzieci i młodzieży chcący rozwijać umiejętności wychowawcze. | PORADNIA | psycholog mgr Beata Jaworska |
Warsztaty z profilaktyki logopedycznej dla uczestników „Szkoły Rodzenia” działającej przy Szpitalu św. Trójcy w Płocku | Wzbogacenie wiedzy rodziców w zakresie rozwoju mowy dziecka. | Uczestnicy „Szkoły Rodzenia” | Szpital św. Trójcy w Płocku | logopeda mgr Karina Belkner -Malowaniec |
Współpraca z instytucjami oświatowymi i pozaoświatowymi | ||||
Razem | Działania edukacyjne w zakresie dysglosji | Logopedzi Dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym zagrożone dysglosją, | PORADNIA | neurologopeda- mgr Katarzyna Kukla, |
Wspomaganie przedszkola w rozpoznawaniu potrzeb dzieci oraz indywidualizacji procesu nauczania wynikających z podstawy programowej. | Wczesna profilaktyka trudności w uczeniu się. | Dzieci 5-6-letnie. | PRZEDSZKOLE/PORADNIA Obowiązuje ustalona z dyrektorem procedura. | zespoły psychologów i logopedów |
Sieć współpracy i samokształcenia dla logopedów. | Rozszerzenie warsztatu pracy logopedów | Logopedzi z płockich placówek oświatowych z rejonu działania Poradni. | PORADNIA | Koordynatorki: mgr Karina Belkner -Malowaniec mgr Małgorzata Łukaszewska-Choruży |
Realizacja projektu we współpracy ze Strażą Miejską „Wakacyjna Przygoda z Bezpieczeństwem”, „Feriowisko” | Profilaktyka zachowań ryzykownych. Przeciwdziałanie przemocy, w tym przemocy w rodzinie. | Dzieci i młodzież z terenu miasta Płocka. | Placówka wskazana przez organizatora | Zespół ds. przeciwdziałania przemocy. |