Witajcie kochane Gumisiątka,
Dzisiaj czeka na Was kilka propozycji zabaw matematycznych i muzycznych. Wiecie, że najlepiej uczymy się poprzez zabawę, prawda?
Główki do góry, uśmiechy od ucha do ucha i bawimy się 🙂
Na początek zapraszamy do zabawy muzycznej, w której będziemy maszerować i biec na przemian.
Teraz krótka zabawa gimnastyczna.
MATEMATYKA – SYMETRYCZNE OBRAZKI
Przygotujcie sobie farby i kartkę. Złóżcie kartkę na pół, otwórzcie ją i na jednej połowie namalujcie kolorowy kleks. Następnie złóżcie kartkę i mocno dociskajcie dłonią. Po chwili rozłóżcie kartkę i obejrzyjcie efekty. Opowiedzcie o tym, co powstało, może ten kleks coś Wam przypomina?
Pytanie do dzieci:
Co zaobserwowaliście? (najlepiej jakby dzieci same doszły do tego, że prawa strona wygląda tak samo jak lewa)
Oś symetrii dla dzieci zapoznających się z geometrią oznacza, że obie połówki powstałe w wyniku podzielenia figury przez oś symetrii są dla siebie niczym odbicia lustrzane. Po przyłożeniu lusterka do osi symetrii dziecko może zobaczyć drugą część figury.
Obejrzyjcie filmik a zobaczycie jak możecie pobawić się z symetrią wykorzystując zabawki i nie tylko.
Chętne Gumisie mogą zagrać w grę online i pomóc Frankowi przeciągając elementy w odpowiednie miejsce, tak żeby rysunki były symetryczne.
https://www.scholaris.pl/resources/run/id/104924
Pobawcie się z symetrią – wykonajcie Karty Pracy 4, strona 6 oraz Karty Pracy Liczę, strona 61 i 62.
ZABAWY Z KODOWANIEM
Zabawy z kodowaniem i dekodowaniem informacji znacie z przedszkola. Zachęcamy Was do zabaw z kodowaniem również w domu. Wystarczy, że wykleicie taśmą malarską planszę na podłodze. Plansza może składać się z szesnastu kwadratów 8X8 (może być mniejsza lub większa, w zależności o miejsca na podłodze). Na górze, w poziomie oznaczamy pola literami w kolejności alfabetycznej A-H (nad polami), po lewej stronie planszy w pionie zaznaczamy pola cyframi 1-8. (przed polami). Przygotowujemy także napisy: START i META. Za pomocą kierunków (strzałki): góra, dół, prawo i lewo przemieszczamy się po planszy.
- Zadaniem dziecka jest ułożenie kodu – drogi, którą można iść od startu do mety. Napisy: start i meta kładziemy w dowolnym miejscu planszy. Kod układamy przy pomocy strzałek i słownie opisujemy trasę, np. dwa kroki do góry (dwie strzałki skierowane w górę), trzy kroki w prawo (trzy strzałki skierowane w prawo), jeden krok do dołu. W tej zabawie jest wiele prawidłowych rozwiązań, wiec możemy rozwiązać to zadanie na różne sposoby i każda odpowiedź jest dobra. Możemy zadanie troszkę utrudnić i na wybranych polach ustawić pluszaki, celem jest dojście do mety zbierając wszystkie pluszaki po drodze.
- Układamy zabawki na wszystkich polach. Za pomocą instrukcji, np. znajdź zabawkę, która jest na polu 4D odszukujemy wybrane pole i zabawkę. Można też odwrotnie – pola są puste, a Wy za pomocą instrukcji rodzica kładziecie zabawkę na odpowiednim polu, np. połóż misia na polu 1A.
- Przykład trudniejszej zabawy z kodowaniem online.
https://www.liveworksheets.com/worksheets/pl/Matematyka/Kodowanie/Kodowanie_rz760379tv
- Możecie również wykonać dyktando graficzne dekodując obrazek (motylek).
MUZYCZNA ORKIETRA
Teraz przed nami kilka propozycji zabaw muzycznych. Poniżej znajdują się wybrane instrumenty muzyczne. Ciekawe, czy wszystkie rozpoznajecie? Nazwijcie je samodzielnie lub z pomocą rodzica.








Poproście rodzica o odtworzenie dźwięków wydawanych przez te instrumenty. Spróbujcie odgadnąć, jaki to instrument i wskazać właściwy obrazek. Głośno odczytajcie jego nazwę – jaką głoskę słychać na początku, a jaką na końcu
- Gitara
- Akordeon
- Skrzypce
- Trąbka
- Kontrabas
- Harfa
- flet poprzeczny
- perkusja
Wysłuchajcie nagrań dwóch rodzajów dźwięków. Nagrania orkiestry kameralnej i zespołu rockowego – możecie tańczyć przy nich dowolnie 🙂
Nagranie – orkiestra kameralna.
Nagranie – orkiestra rockowa.
Opowiedzcie, czym różniły się te dwie melodie, jaki miały charakter – do czego zapraszały. Jak myślicie, które instrumenty zostały wykorzystane podczas nagrania orkiestry kameralnej, a które podczas nagrania zespołu rockowego? Które nagranie podoba się Wam bardziej? W jakich miejscach mogą odbywać się koncerty? Jak zachowują się ludzie na każdym z koncertów? W jaki sposób okażemy artystom, że szanujemy ich muzykę? W jaki sposób widzowie mogą pokazać, że koncert im się bardzo podobał?
MUZYCZNA ZABAWA
Teraz troszkę się poruszajcie i stwórzcie własną Gumisiową orkiestrę. Do zabawy potrzebne będą instrumenty muzyczne domowej roboty. Przygotujcie sobie: dwie drewniane łyżki, pudełko tekturowe i plastikowe oraz garnek.
OSIEM RATEK
Pamiętacie naszą zabawę? Przypomnijcie sobie słowa piosenki i obejrzyjcie filmik. Następnie wykorzystując planszę do kodowania pobawcie się przy piosence.
Słowa piosenki
„Osiem kratek”
(Ben E. King/Tomaszewska)
W pierwszą kratkę teraz wskocz.
W drugiej ręce wysuń w bok.
W trzeciej kratce przysiad zrób.
W czwartej łokcie daj w przód.
W piątek kratce stań na baczność.
W szóstej spróbuj chwilę zasnąć.
W siódmej lekko klepnij czoło.
W ósmej obrót dookoła.
Filmik z piosenką
nagranie – wersja wokalna i instrumentalna
KARTA PRACY – zróbcie ćwiczenie z Kart Pracy 4, strona 7.
Trzymajcie się cieplutko, słonecznie i wiosennie.
Ślemy całuski,
ciocia Monika i ciocia Mariolka
Żródło: