Witajcie Jogusie!
Zobaczcie o czym będziemy dzisiaj rozmawiać 🙂 :

DZIŚ POROZMAWIAMY O KOSZYKU WIELKANOCNYM 🙂 🙂 🙂
Co włożyć do święconki, czyli koszyczka wielkanocnego?
Zawartość koszyka różni się nieco w zależności od rejonu Polski. Co powinno się jednak znaleźć w święconce?
- baranek – symbol zwycięstwa życia nad śmiercią
- jajka – znak odradzającego się życia
- chleb – ciało Chrystusa
- kiełbasa i wędlina – symbolizują dostatek, zdrowie i płodność
- sól – symbol oczyszczenia
- ciasto – metafora umiejętności i doskonałości
- chrzan – znak siły fizycznej i krzepy
można włożyć: wodę– znak przygotowania do nowego życia, masło– symbol dobrobytu, ser– symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi, słodycze a całość ozdobić bukszpanem.







A teraz poproszę Was do wykonanie koszyczka wielkanocnego z plasteliny Do rączki bierzemy brązową plastelinę. Dobrze ją ugniatamy. Dzięki Waszym ciepłym rączkom plastelina będzie elastyczna i plastyczna. Następnie toczymy kulkę. Kiedy kulka będzie gotowa, kciukiem ugniatamy w niej dołek i już mamy koszyczek. Następnie z plasteliny w różnych kolorach robimy małe kuleczki czyli kraszanki (jajka pomalowane na jeden kolor to kraszanki, a jajka pomalowane we wzorki to pisanki ). Gotowe jajeczka umieszczamy w koszyczku. Chętne dzieci zapraszam do wykonania uchwytu. Z brązowej plasteliny robimy robaczka-wałeczek, toczymy plastelinę na stole, jak mama ciasto na kluski
I już gotowe! Wałeczek łączymy z dwóch stron z koszyczkiem. Zaproście do wspólnej zabawy Rodziców.
Czy nauczyliście się już naszej nowej piosenki?
Dodatkowe propozycje aktywności: na czwartek
1. „Jedno kurczątko” zabawa słowna.
Rodzic wymawia słowa związane z Wielkanocą w liczbie pojedynczej.
Dzieci tworzą liczbę mnogą podanych słów. Np. rodzic mówi: Jedno kurczątko; dwa…
Dzieci: Kurczątka. (Jeden baranek, trzy… (baranki).
2. „Jajko” – masażyk w oparciu o zmodyfikowany wiersz M. Bogdanowicz.
Rodzic siedzi za dzieckiem; następnie na odwrót – rysowanie wzorów na plecach.

3. „Strojnisie” – słuchanie wiersza Ryszarda Przymusa.
Jajko powiedziało
do swej koleżanki:
– Wielkanoc! Musimy
Zmienić się w pisanki!
Pytania do wiersza:
– O jakich świętach była mowa w wierszu?
– W co zamieniają się jajka na Wielkanoc?
– Co to są pisanki?
4. „Malowanie pisanek”- aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss
https://youtube.com/watch?v=Pm7Vu53oPgk%3Ffeature%3Dplayer_embedded
5. „Balonowe pisanki”- ćwiczenia oddechowe i rozwijające sprawność manualną.
Dziecko próbuje nadmuchać balona. W razie problemów, pomaga rodzic.
Nadmuchany balon to duże jajko, które zamieniamy w pisankę.
Mazakami dzieci ozdabiają balony, rysując na nich różne wzorki.

*Jeśli nie macie w domu balonów, możecie użyć cienkich, gumowych rękawiczek.
Żeby bardziej przypominały jajko, rodzic związuje palce przed nadmuchaniem- każdy palec związujemy osobno – można zawiązać go na supełek.
Wywijamy rękawiczkę tak, by palce znalazły się w jej środku i wtedy nadmuchujemy balon.
6. „Połóż pisankę…”- zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.
Rodzic ustawia krzesło z oparciem przed dzieckiem i prosi, by dziecko umieściło balon-pisankę:
– na krześle, przed krzesłem, za krzesłem, obok krzesła, pod krzesłem, nad krzesłem.
7. „Kurka i pisanki” – zabawa dowolna z balonem-pisanką przy piosence „Pisanki, pisanki”.
8. „Pisanki” – działania praktyczne.
Wykonajcie prawdziwe pisanki, którymi udekorujecie Wielkanocny stół i koszyczek Wielkanocny. KONIECZNIE PRZEŚLIJCIE ZDJĘCIA! 🙂 🙂 🙂
9. „Gumowe jajko”- eksperyment.
Obejrzyjcie filmik i jeśli macie w domu potrzebne składniki, spróbujcie wykonać wspólnie doświadczenie.
https://www.youtube.com/embed/8ywdW2eRyTE?feature=player_embedded
10. Warte obejrzenia: Wielkanoc z Kubusiem
https://www.youtube.com/embed/nDlJVu4rXrU?feature=player_embedded
KARTA PRACY DLA CHĘTNYCH:
Pokolorujcie, wytnijcie i wklejcie produkty, które powinny znaleźć się w koszyku wielkanocnym. Dorysujcie co jeszcze wkłada Wasza rodzina do Święconki.
