Witajcie Jogusie!

Zobaczcie o czym będziemy dzisiaj rozmawiać 🙂 :

DZIŚ POROZMAWIAMY O KOSZYKU WIELKANOCNYM 🙂 🙂 🙂

Co włożyć do święconki, czyli koszyczka wielkanocnego?

Zawartość koszyka różni się nieco w zależności od rejonu Polski. Co powinno się jednak znaleźć w święconce?

  • baranek – symbol zwycięstwa życia nad śmiercią
  • jajka – znak odradzającego się życia
  • chleb – ciało Chrystusa
  • kiełbasa i wędlina – symbolizują dostatek, zdrowie i płodność
  • sól – symbol oczyszczenia
  • ciasto – metafora umiejętności i doskonałości
  • chrzan – znak siły fizycznej i krzepy

można włożyć: wodę– znak przygotowania do nowego życia, masło– symbol dobrobytu, ser– symbol przyjaźni między człowiekiem a zwierzętami domowymi, słodycze a całość ozdobić bukszpanem.

A teraz poproszę Was do wykonanie koszyczka wielkanocnego z plasteliny :) Do rączki bierzemy brązową plastelinę. Dobrze ją ugniatamy. Dzięki Waszym ciepłym rączkom plastelina będzie elastyczna i plastyczna. Następnie toczymy kulkę. Kiedy kulka będzie gotowa, kciukiem ugniatamy w niej dołek i już mamy koszyczek. Następnie z plasteliny w różnych kolorach robimy małe kuleczki czyli kraszanki (jajka pomalowane na jeden kolor to kraszanki, a jajka pomalowane we wzorki to pisanki ). Gotowe jajeczka umieszczamy w koszyczku. Chętne dzieci zapraszam do wykonania uchwytu. Z brązowej plasteliny robimy robaczka-wałeczek, toczymy plastelinę na stole, jak mama ciasto na kluski :) I już gotowe! Wałeczek łączymy z dwóch stron z koszyczkiem. Zaproście do wspólnej zabawy Rodziców.

Czy nauczyliście się już naszej nowej piosenki?

Dodatkowe propozycje aktywności: na czwartek

1. „Jedno kurczątko” zabawa słowna.
Rodzic wymawia słowa związane z Wielkanocą w liczbie pojedynczej.
Dzieci tworzą liczbę mnogą podanych słów. Np. rodzic mówi: Jedno kurczątko; dwa…
Dzieci: Kurczątka. (Jeden baranek, trzy… (baranki).

2. „Jajko” – masażyk w oparciu o zmodyfikowany wiersz M. Bogdanowicz.
Rodzic siedzi za dzieckiem; następnie na odwrót – rysowanie wzorów na plecach.

3. „Strojnisie” – słuchanie wiersza Ryszarda Przymusa.

Jajko powiedziało
do swej koleżanki:
– Wielkanoc! Musimy
Zmienić się w pisanki!

Pytania do wiersza:
– O jakich świętach była mowa w wierszu?
– W co zamieniają się jajka na Wielkanoc?
– Co to są pisanki?

4. „Malowanie pisanek”- aktywne słuchanie muzyki wg B. Strauss
https://youtube.com/watch?v=Pm7Vu53oPgk%3Ffeature%3Dplayer_embedded

5. „Balonowe pisanki”- ćwiczenia oddechowe i rozwijające sprawność manualną.
Dziecko próbuje nadmuchać balona. W razie problemów, pomaga rodzic.
Nadmuchany balon to duże jajko, które zamieniamy w pisankę.
Mazakami dzieci ozdabiają balony, rysując na nich różne wzorki.

 *Jeśli nie macie w domu balonów, możecie użyć cienkich, gumowych rękawiczek.
Żeby bardziej przypominały jajko, rodzic związuje palce przed nadmuchaniem- każdy palec związujemy osobno – można zawiązać go na supełek.
Wywijamy rękawiczkę tak, by palce znalazły się w jej środku i wtedy nadmuchujemy balon.

6. „Połóż pisankę…”- zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni.
Rodzic ustawia krzesło z oparciem przed dzieckiem i prosi, by dziecko umieściło balon-pisankę:
– na krześle, przed krzesłem, za krzesłem, obok krzesła, pod krzesłem, nad krzesłem.

7. „Kurka i pisanki” – zabawa dowolna z balonem-pisanką przy piosence „Pisanki, pisanki”.

8. „Pisanki” – działania praktyczne.
Wykonajcie prawdziwe pisanki, którymi udekorujecie Wielkanocny stół i koszyczek Wielkanocny. KONIECZNIE PRZEŚLIJCIE ZDJĘCIA! 🙂 🙂 🙂

9. „Gumowe jajko”- eksperyment.
Obejrzyjcie filmik i jeśli macie w domu potrzebne składniki, spróbujcie wykonać wspólnie doświadczenie.
https://www.youtube.com/embed/8ywdW2eRyTE?feature=player_embedded

10. Warte obejrzenia: Wielkanoc z Kubusiem
https://www.youtube.com/embed/nDlJVu4rXrU?feature=player_embedded

KARTA PRACY DLA CHĘTNYCH:
Pokolorujcie, wytnijcie i wklejcie produkty, które powinny znaleźć się w koszyku wielkanocnym. Dorysujcie co jeszcze wkłada Wasza rodzina do Święconki.