TEMATYKA KOMPLEKSOWA (29.03.21 – 02.04.21)

  • TRADYCJE WIELKANOCNE

PIOSENKA

„Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne”

1. Koszyczek z wikliny pełen jest pisanek,
A przy nich kurczaczek i z cukru baranek.
Przy baranku babka, sól, chleb i wędzonka,
Oto wielkanocna świąteczna święconka.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne,
Pięknie ozdobione, ale niezbyt mocne.
Pisanki, kraszanki, całe w ornamentach,
Uświetniły nasze wielkanocne święta.

2. Kłócił się z kurczakiem cukrowy baranek,
Która najpiękniejsza ze wszystkich pisanek?
Czy ta malowana, czy ta wyklejana,
Czy zdobiona woskiem i pofarbowana

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

3. Baranek kurczaczkiem długo się spierali,
aż goście świąteczni do drzwi zapukali
Wielkanocni goście czasu nie tracili
potłukli pisanki jajkiem się dzielili.

Ref. Pisanki, kraszanki, skarby wielkanocne…

Link do piosenki:

WIERSZ

Na tym stole wielkanocnym
jest tak kolorowo.
Idą święta więc życzymy –
żyj czekoladowo.
Bazie srebrne są jak deszczyk
cukrowy baranek.
Niech słoneczny was powita
wielkanocny ranek.
Wkrótce święta wielkanocne,
my się już cieszymy,
wesołego alleluja
wszystkim dziś życzymy.

Drodzy Rodzice!

  • W tym tygodniu porozmawiamy o tradycji. Dowiemy się, co oznacza to słowo. Poznamy tradycyjne zabawy oraz zrozumiemy, że my też możemy tworzyć tradycję.
  • Poznamy różne tradycje związane ze Świętami Wielkanocnymi. Dowiemy się, dlaczego święci się palmy, a do koszyczka wkłada baranka, chleb, kiełbasę, babkę, sól i oczywiście jajka. Zrozumiemy, że oblewanie się wodą w poniedziałek wielkanocny to tradycja, ale nie wolno z tym przesadzać.
  • Posłuchamy piosenki wielkanocnej – chętne Gumisie może nauczą się jej na pamięć.
  • Nauczymy się wierszyka wielkanocnego, który jest równocześnie życzeniami.
  • Poznamy nową figurę geometryczną – owal.
  • Poćwiczymy dodawanie i odejmowanie na dostępnych liczmanach: fasolkach, palcach, a niektórzy z nas w pamięci.
  • Wykonamy ozdobę wielkanocną.

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

  • rozmawiać z dzieckiem o rodzinnych tradycjach – można stworzyć jakąś dobrą rodzinną tradycję i pielęgnować ją;
  • włączać dziecko w przygotowania do Wielkanocy – porządki, robienie dekoracji i ozdabianie nimi domu, razem przygotowywać świąteczne potrawy, pisanki, tłumacząc, jak ważna dla rodziny jest tradycja;
  • posiać owies i rzeżuchę; pięknie ozdobią wielkanocny stół;
  • wyjaśniać znaczenie symboli i znaków wokół;
  • doskonalić umiejętności dodawania i odejmowania w codziennych sytuacjach;
  • bawić się poznanymi literami: o, a, m, l, t, i, d, e, u, k, y, z, b, n, s, r, g, p: układać sylaby, wyrazy, odczytywać je; zachęcać dziecko do odczytywania prostych wyrazów podczas wspólnego czytania książek;
  • bawić się w zabawy rodziców i dziadków.