Witajcie Misiaczki! 8 kwietnia 2021r.

Na wstępie przekazujemy Wam ważną informację! 7 kwiecień był Światowym Dniem Służby Zdrowia. Pozdrawiamy i dziękujemy Wszystkim przedstawicielom Służby Zdrowia za troskę o nasze zdrowie.

Dzisiaj zapraszamy Was do Krainy czystości. Na pewno wiecie, jak ważne dla zdrowia jest dbanie o higienę. Znajomość zasad higieny, a zwłaszcza higieny osobistej, jest niezmiernie ważne w pielęgnowaniu zdrowia. W obecnym czasie, kiedy „szaleje” koronawirus, szczególnie dbajcie o higienę. To chroni przed rozwojem wirusów i bakterii chorobotwórczych. Posłuchajcie piosenki „Jak przegonić wirusa”.

Co to są bakterie? Gdzie są bakterie?

Zabraszamy Was do zabawy badawczej. Przygotujcie lupę. Obejrzyjcie swoje dłonie przez szkło powiększające i poszukajcie na swoch dłoniach bakterii. Powiedzcie, co widzicie (kreski, zmarszczki, linie papilarne, zagłębienia)?

Posłuchajcie teraz informacji, które przeczytają Wam rodzice.

Bakterie są to niewidoczne goły okiem , mikroskopijne, wielokształtne organizmy żyjące w ziemi, w wodzie, w przewodzie pokarmowym ludzi i zwierząt, na skórze, powodujące wiele chorób, np. chorobę brudnych rąk.

Doskonałe warunki do rozwoju bakterii występują również w jamie ustnej, gdyż jest tam ciemno, wilgotno i ciepło. Bakterie odżywiają się w jamie ustnej resztkami jedzenia. Powodują próchnicę zębów, a ta jest przyczyną wielu innych chorób. Aby zniszczyć bakterie trzeba myć zęby po każdym jedzeniu.

Jak należy dbać o zdrowie i higienę osobistą? Spróbujemy dzisiaj o tym porozmawiać.

Na początek przypomnijcie sobie nazwy części ciała. Zapraszamy do zabawy – „Moje ciało” – zaproście do niej też rodziców i rodzeństwo. Załóżcie frotki na prawą rękę( jeśli jeszcze mylicie strony ciała) i wykonujcie polecenia, które wydadzą Wam rodzice: Podnieś do góry prawą rękę, Pomachaj lewą ręką, Połóż dłonie na głowie, Wskaż prawe ucho, Wskaż lewą nogę, Wskaż prawe oko, Wykonaj 2 kroki do przodu, 1 krok w tył, a teraz 2 kroki w prawo, i 3 kroki w lewo.

Brawo! Tak myślałyśmy, że wszyscy znacie i pamiętacie części ciała.

Posłuchajcie opowiadania: „O kosmatej rękawicy, o mydle i o Grzesiu straszydle – Maria Kownacka.

Grześ ma wielkie uszy, a w tych uszach pełno brudu. Brudkowi dobrze w Grzesiowych uszach: ciepło, zacisznie. Nikt brudkowi tam nie przeszkadza. Brudek sobie podśpiewuje:

  • W tym Grzesiowym uchu cieplutko jak w puchu. Oj, dana!

Grześ ma wielkie, połamane paznokcie, a za paznokciami pełno brudu. Brudkowi dobrze pod Grzesiowymi paznokciami, więc sobie podśpiewuje:

  • Oj, ten brudek szary – bury

lubi Grzesiowe pazury. Oj, dana!

Grześ ma długą szyję, a na tej szyi rzepę można siać, tyle brudu. Brudkowi dobrze na Grzesiowej szyi i tak sobie podśpiewuje:

  • Grzesio nigdy się nie myje,

więc brudek mu – hyc! na szyję. Oj, dana!

Aż tu raz zrobiła się awantura. Zwiedziała się o Grzesiowych brudkach kosmata rękawica. A to wszystko przez ciotkę Klotkę. Ciotka Klotka zobaczyła brudek i zaraz łaps! za kosmatą rękawicę. Brudek – i ten z uszu, i ten z szyi, i ten zza paznokci – zaczął śpiewać żałośnie:

  • Ta kosmata rękawica to szkaradna – czarownica!

Ale nic nie pomogło. Kosmata rękawica – cap! Grzesia za kark, nad miednicą przygięła i … chlastu, prastu, lata po szyi, po plecach – taka heca! – świdruje w uszach i w nosie, a mydło – przebrzydło pieni się ze złości i syczy:

  • Szuru – buru, bzyku – bzyku,

ja ci sprawię, ty brudziku!

A szczotka najeżyła się, nasrożyła i – harcu, harcu, cały brudek spod paznokci wymyła. A woda chlapu, ciapu, do reszty brudek wypłukała. Stoi Grzesio nad miednicą i buczy:

  • Oj, ta rękawica wszystko wymyła,

jednego brudzika nie zostawiła.

Poprosimy teraz rodziców, aby zadali Wam kilka pytań, dotyczących utworu:
-Jak na imię ma chłopiec z opowiadania ?
-Gdzie zamieszkał brud?
-Kto przepędził ten brud?
-Kto pomógł ciotce Klotce?
-Dlaczego brudowi było dobrze u Grzesia?
-Jak można nazwać Grzesia? (brudasek, czyścioszek)
-Jak powinien wyglądać czysty i zadbany przedszkolak?
-Dlaczego powinniśmy dbać o czystość ?

-A czy Wy, dzieci, dbacie o czystość i zdrowie?

Odpowiedzcie rodzicom na to pytanie podczas zabawy ruchowej „Kroki”. Mama lub tata będą wypowiadali pewne zdania, a Wy zrobicie krok do przodu (jeśli wypowiedziane przez rodzica zdanie jest prawdą) lub zatrzymacie się w miejscu (gdy zdanie was nie dotyczy). Posłuchajcie: – Rano myję zęby, – Zawsze myję ręce przed jedzeniem, Myję owoce przed ich zjedzeniem, Chodzę na spacery, Ćwiczę lub gimnastykuję się.

Wszystkie te czynności służą zdrowiu, a dzieci, które te czynności wykonują – dbają o zdrowie.

Jakie znacie przybory toaletowe, które są niezbędne do utrzymywania czystości? Przyjrzyjcie się zamieszczonym obrazkom. Nazwijcie przybory toaletowe, powiedzcie do jakiej części ciała służą (szczoteczka do zębów, pasta do zębów, gąbka, mydło, grzebień, szampon, ręcznik, lusterko). Podzielcie nazwy przyborów na sylaby i wyklaszczcie je oraz na głoski. Policzcie je i pokażcie ich ilość na palcach. A jakie przybory toaletowe były potrzebne do umycia Grzesia?. – rękawica, mydło, szczoteczka do paznokci.

A kiedy należy myć ręce? Jakie czynności należy wykonywać podczas mycia rąk? Zademonstrujcie rodzicom tę czynność po skończonym zajęciu. Na początek obejrzyjcie film.

Teraz chwila relaksu z rodzicami. Zaproście też rodzeństwo. Zatańczcie z nimi przy piosence „Mydło lubi zabawę”.

Na ostatnich zajęciach poznaliście już kolejną literę ł, Ł. Przypomnijcie sobie jej wygląd. Spróbujcie napisać ją na plecach mamy lub taty, siostry i brata, możecie też ulepić ją z plasteliny, ułożyć ze sznurka lub drucika. Prosimy rodziców o udostępnienie dzieciom tych przedmiotów do zabawy. Wymieńcie nazwy, które głoskę ł mają na początku, np. łubin, w środku, np. półka, na końcu, np. stół. Możecie zorganizować konkurs z mamą lub tatą, kto wymieni więcej słów. Wykonajcie również zadania utrwalające literę ł, Ł oraz inne litery w kartach pracy 3 – str 64 oraz w Czytam, piszę, liczę – str. 72. Powodzenia! Prosimy rodziców o przeczytanie poleceń do zadań.

A teraz proponujemy ćwiczenie wyrabiające szybką orientację w przestrzeni oraz rozróżnianiu lewej i prawej strony. Zapraszamy do zabawy.

Również bardzo ważną rolę w trosce o zdrowie odgrywa aktywność fizyczna. Staś i Ola opowiedzą Wam, dlaczego mówimy, że ruch to zdrowie. Obejrzyjcie uważnie film i i spróbujcie sami odpowiedzieć na te pytania.

Na zakończenie proponujemy zabawy ruchowe z mamą i tatą w domu. Miłej zabawy.

I jeszcze karty pracy do wydrukowania:

Powodzenia Misiaczki!