Dzień dobry kochane Misiaki!
Zbliżają się Święta Wielkanocne, które są świętami radosnymi. Kojarzą się nam wszystkim z odradzającym życiem, kolorami, ciepłem i rodziną. Na kolejnych zajęciach będziemy poznawać tradycje i zabawy wielkanocne.
Na dobry początek zapoznajcie się z „Bajeczką wielkanocną” – A. Gajcy. Poproście mamę albo tatę, aby przeczytali ją Wam. Ale uwaga! Przygotujcie kartkę i ołówek. Gdy rodzic będzie czytał bajeczkę, to podczas słuchania utworu zapamiętajcie, kogo obudziło słoneczko i w jakiej kolejności, a odpowiedź możecie narysować na kartce

Opowiadanie „Bajeczka wielkanocna” – A. Galicy
Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
– Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
– Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
– Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
– Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
– Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
– Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
– Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
– Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
– Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
– Co to? Co to? – pytał Zajączek.
– Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
– To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:
W Wielkanocny poranek
Dzwoni dzwonkiem Baranek,
A Kurczątko z Zającem
Podskakują na łące.
Wielkanocne Kotki,
Robiąc miny słodkie,
Już wyjrzały z pączka,
Siedzą na gałązkach.
Kiedy będzie Wielkanoc
Wierzbę pytają.
To teraz spróbujcie odpowiedzieć na kilka pytań, które przeczytają Wam rodzice:
-Kogo najpierw obudziło słońce?
-Kto był drugi, Kto trzeci? Pokażcie to na Waszych rysunkach.
-Dlaczego słońce obudziło bazie, kurczaczka, zajączka, baranka?
-Jakie święta się zbliżają?
-Jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych?
Ze Świętami Wielkanocnymi związane są różne zwyczaje: malowaniejajek, wykonywanie palm, święcenie pokarmów w Wielką Sobotę, pieczenie bab, mazurków, przygotowywanie koszyczka wielkanocnego, oblewanie się wodą w lany poniedziałek czyli śmigus – dyngus, śniadanie wielkanocne, ozdoby wielkanocne – baranek, zajączek, kurczaczek, bukszpan.
Zapraszam do obejrzenia filmu:
Teraz możecie trochę poćwiczyć. Wyobraźcie sobie, że jesteście zajączkami. Możecie poruszać się po pokoju skokami zajęczymi, na sygnał rodzica, kulicie się, zwijacie w kłębuszek i udajecie, że „śpicie”. Ale nie zasypiajcie, bo to jeszcze nie koniec zabaw.
Dzisiaj proponujemy zapoznanie z literą „j” jak jajko, jogurt, jagoda, jeleń. Myślę, że już wiecie, że jajko to – symbol Świąt Wielkanocnych. Zobaczcie jak wygląda jajko, mama na pewno ma je w lodówce. To właśnie z jajek wykluwają się kurczątka oraz inne ptaki, oraz węże, dinozaury, krokodyle… . Litera j to spółgłoska i jest zaznaczona na niebiesko. Są też wyrazy, które kończą się na literę j, np. maj, kraj, klej oraz takie, w których występuje ona w środku, np. bajka, fajka, kajak. Spróbujcie samodzielnie znaleźć słowa z głoską j. A jakie imię znajdziemy, które rozpoczyna się tą głoską?, np. Janek, które zapiszemy wielką literą, jak wszystkie imiona i nazwiska. Podzielcie teraz słowa: jajko, Janek na sylaby, spróbujcie też na głoski. Możecie też próbować samodzielnie napisać kilka liter j i J na kaszy wysypanej na tacy lub ulepić z plasteliny, ułożyć ze sznurka lub włóczki. Dla dzieci chętnych proponujemy, aby w Kartach Pracy 3, strona 75, które zabraliście do domu, napisać te literki po śladzie albo samodzielnie. Niektórzy z Was nie zabrali jeszcze Kart Pracy do domu, to proponujemy kartę pracy do wydrukowania:
POWODZENIA ! MIŁEJ ZABAWY!
Teraz możecie się odprężyć. Spróbujcie poturlać się na dywanie lub na podłodze jak jajko, raz w jedną, raz drugą stronę. Powtórzcie ćwiczenie kilka razy. Jeszcze chwila relaksu: